Niebieski to kolor natury, kolor wody i nieba. Przywołuje spokój, kojarzy się ze stabilizacją, pewnością, bezpieczeństwem i smutkiem. Na Zachodzie odwołuje się do Niepokalanego Poczęcia Maryi. W Antyku niebieski był symbolem najwyższych bóstw.
Na moim obrazie jest wodą i niebem, jednak nie dlatego, że chciałam namalować kobietę nad wodą. Chciałam namalować kobietę, "everywoman", a nie jakąś konkretną kobietę czy postać literacką albo historyczną. Maluję ideę kobiecości. Podmalówka podpowiedziała jakich powinnam użyć kolorów. A te kolory podpowiadają znaczenie obrazu. Kolor niebieski dobrze "wycinał" kobietę z żółtego tła podmalówki. Jest kobieta, woda, niebo, słońce albo księżyc, dzień albo noc. To się dzieje gdziekolwiek, i w dowolnej chwili. Kobieta siedzi, czeka.
Kiedy szukam kobiety, która trwa w niebieskości, przychodzi mi na myśl Penelopa. Ale Maria też. Sensem tej pracy jest oczekiwanie.
Na moim obrazie jest wodą i niebem, jednak nie dlatego, że chciałam namalować kobietę nad wodą. Chciałam namalować kobietę, "everywoman", a nie jakąś konkretną kobietę czy postać literacką albo historyczną. Maluję ideę kobiecości. Podmalówka podpowiedziała jakich powinnam użyć kolorów. A te kolory podpowiadają znaczenie obrazu. Kolor niebieski dobrze "wycinał" kobietę z żółtego tła podmalówki. Jest kobieta, woda, niebo, słońce albo księżyc, dzień albo noc. To się dzieje gdziekolwiek, i w dowolnej chwili. Kobieta siedzi, czeka.
Kiedy szukam kobiety, która trwa w niebieskości, przychodzi mi na myśl Penelopa. Ale Maria też. Sensem tej pracy jest oczekiwanie.
Beata Wąsowska, Słoneczny dzień, akryl na kartonie, 15,2x14,7 cm, nr kat. 21-P81, 2001 r. |
"Kolor niebieski był w językach słowiańskich podzielony na oddzielne, ale dopełniające się pola semantyczne, oznaczone różnymi, w zależności od danego języka, nazwami („modry"; „gołuboj" „siny"; „plav", „modar")."